Tato stránka je určena rodičům, nikoliv dětem.
Ukázková schůzka
Toto je ukázkový průběh schůzky vlčat (předškoláci až 5. třída ZŠ).
Každá schůzka ovšem vypadá trochu jinak, a na každé schůzce děláme něco nového. Tato ukázka má jen pomoci získat přehled o tom, jakým činnostem se na skautských schůzkách věnujeme.
14:45 | Rádce otevírá klubovnu |
15:00 | Pokřik (více informací) Vlčata a rádce se seskupí okolo družinové vlajky a společně zvolají družinový pokřik, to je buď „Rysové jsou správní hoši po celý rok, ve dne, v noci“ pro Rysy nebo „Kde jsou Svišti, tam to sviští.“ pro Sviště. To je signál, že volná zábava končí a začíná schůzka. |
15:02 | Důležité informace (více informací) Pokud jsou naplánovány na nejbližší dobu nějaké akce, např. výpravy nebo vycházky, dětem jsou nyní rozdány pozvánky či „zvadla“ (pods.jm., stř., odvozeno od „zvát“). |
15:04 | Kontrola vybavení (více informací) Vlčata ukáží rádci, že si na schůzky přinesla povinné vybavení. To určuje rádce, pro vlčata je to často zápisník, tužka a šátek; popř. také i „uzlovačka“ – malý provaz pro cvičení uzlů, Stezka vlčat nebo KPZ (krabička poslední záchrany; malá krabička obsahující užitečné drobnosti jako například mince, svírací špendlíky nebo papír a tužtičku). Rádce jim za účast na schůzce a toto vybavení přidělí body do družinového bodování. DRUŽINOVÉ BODOVÁNÍ je velmi důležité. Děti za účast, vybavení, ale hlavně za úspěch při hrách a při zkoušení teorie a praxe získávají body, které se na konci každého čtvrt roku sečtou a dětem se podle pořadí udělí věcné ceny. Bodování podporuje soutěživost a odměňuje za snahu. |
15:08 | Hra: Ptáčník (více informací) Toto je běhací hra, během níž se děti vyběhají a následně budou schopny vnímat další část programu. Jeden ze základních principů, kterým se rádci řídí, je pravidelně střídat běhací hry a hry či aktivity „přemýšlecí.“ V Ptáčníkovi je vybráno jedno až dvě vlčata, jejichž úkolem je pochytat všechny ostatní. Kdo je chycen, musí se přilepit k danému lepidlovému stromu. Odtamtud jej poté může osvobodit kdokoliv jiný plácnutím. Cílem je nenechat se chytit, ptáčníkovým cílem je naopak pochytat všechny. |
15:20 | Aktivita: Naučit se ambulanční uzel (více informací) Ambulanční spojka se tvoří jako dva jednoduché uzly nad sebou. Je to jeden z nejužitečnějších, a přitom nejjednodušších uzlů, který se dá často použít i mimo skauting ke spojení čehokoliv. Jeho vytvoření jsou schopny i děti z druhé, potenciálně i první, třídy ZŠ. Kromě zlepšení jemné motoriky se takto vlče naučí speciální znalosti, kterou často nebudou mít jeho vrstevníci. Příliš složité? >>> Děti velmi často překvapují svojí šikovností i znalostmi, proto je necháváme dělat i úkoly nad obtížnost, které by čelily například ve škole. Kupříkladu nedávno nás šokovalo desetileté vlče, když vědělo, co je to NASDAQ. Celý příběh >>> V roce 2010 jsme měli jako celotáborovou hru Mafie. Táborové družiny mohly každý večer investovat svoje táborové peníze do různých akcí, které jim přes noc peníze násobily. Jedna z nich byl nákup zlata. Nad grafem historie cen zlata visel na nástěnce nápis NASDAQ. Vlče za námi přišlo s tím, že ví, že je to americká burza, že to zná z televizního seriálu. V případě, že ovšem rádce vidí, že úkol je nad síly dítěte, bude buď on nebo podrádce s ním mezitím dělat něco jiného, kupříkladu kreslit nebo dělat jiné úkoly. |
15:40 | Odchod do lesa |
15:50 | Hra v lese: Nálety (více informací) Vybrané vlče se postaví na pařez, zavře oči a odpočítává od deseti k nule. Do této doby se musí všichni ostatní schovat. Vlče poté zakřičí „Nálet“, nesmí se pohybovat a musí jen z místa se pokusit najít co nejvíce lidí dokáže. Poté zakřičí „Konec náletu“ a hra se opakuje, možná s jinou délkou odpočtu (jsou případy, kdy se někdo byl schopen schovat za dvě vteřiny) a také hledat může někdo jiný. |
16:05 | Hra v lese: Kerberos (více informací) Děti svážou několik oddílových provazů ambulanční spojkou a z nich se vytvoří kruh, do nějž se rozhází papírky. Jedno vlče je uvnitř, zbytek vně. Kruh reprezentuje Tartaros, vězení titánů, hlídané trojhlavým psem Kerberem. Kerberos nesmí Tartaros opustit, ale kohokoliv se dotkne, ten se musí vrátit na oživací bod desítky metrů vzdálený. Tartaros ovšem skrývá poklady – každý vynesený papírek přidá vlčeti jeden bod, ovšem pouze tehdy, pokud ho dokáže vynést bez toho, aby ho chytil Kerberos. Analýza >>> Všimněte si několika věcí – zaprvé spojení hry s bodováním, zadruhé provázanosti hry s příběhem (to je jedním z principů skautské metody), a zatřetí využití teoretické dovednosti získané předem (uzel). |
16:25 | Návrat do klubovny |
16:30 | Aktivita: Vyhledávání informací – táborská MHD (více informací) Rádce všem ukáže několik výtisků jízdních řádů MHD Planá-Sezimovo Ústí-Tábor a vysvětlí, jak se hledá nejbližší spoj. Následně každému zadá několik otázek typu „je X hodin; kdy můžu odjet směrem Nemocnice?“ Zde ovšem se prvňáčci a předškoláci zúčastnit nemohou, protože neumí číst a psát. Nejčastěji v takovém případě pro ně podrádce připraví náhradní program, například běhací hru venku. |
16:45 | Hra: Evakuace (více informací) Každý si sedne kolem stolu a jeden po druhém hází kostkou. Když někomu padne šestka, znamená to, že si může vzít jednoho medvídka/lentilku/čokoládku zprostřed stolu. Když někomu padne jednička, znamená to, že všichni kromě rádce musí do sedmi vteřin okamžitě opustit klubovnu a zavřít za sebou dveře. Tři úspěšné evakuace za sebou se překládají do medvídka/lentilky/čokoládky pro celou družinu. |
16:58 | Připomenutí důležitých informací, jsou-li nějaké |
17:00 | Pokřik a ukončení (více informací) Pokřik ukončuje schůzku. Rádce typicky zůstává ještě pár minut poté a vlčata mají šanci s ním dořešit věci individuálně nebo se jen pobavit; děti odchází buď samy nebo pro ně přichází rodiče. |
Ukázková výprava
Každá výprava je jiná – toto je jen jeden příklad.
Toto je program oddílové výpravy do Vlčího dolu nedaleko Harachovky z jara 2013. Příběhovou motivací byla počítačová hra Minecraft.
Více informací >>>
Jednodenní VÝPRAVA je sobotní výlet nebo vycházka, během níž hrajeme hry a vedeme aktivity podobně jako na schůzce. Většinou bývá do okolí Tábora, vychází se ráno a vracíme se pozdní odpoledne. Jsou výpravy oddílové – kam jdou mladší vlčata i starší skauti – a výpravy družinové, kam jdou pouze děti podobného věku se svým rádcem. Oddílové výpravy vždy vede plnoletý člen vedení s čekatelskou zkouškou, a většinou je tam více členů vedení.
ČEKATELSKÁ ZKOUŠKA je skautská certifikace k vedení schůzek a výprav. Je to soubor ústních zkoušení a písemných testů, který následuje po zhruba desetidenním letním kurzu. Nemá velký právní význam, ale kdo jí složil, tak ukazuje, že je ochoten vedení věnovat svůj čas, a že to zvládne.
9:00 | Sraz na Husově náměstí v Sezimově Ústí |
9:30 | Odjezd autobusem na zastávku Klokoty |
9:50 | Příjezd do Klokot; odchod směrem k Vlčímu dolu, který je vzdálen několik kilometrů |
10:00 | Pochodová hra: ZÁKAZ ANO/NE (více informací) Každý dostane několik životových papírků. Pak pokračujeme ve výpravě dál, ale kdykoli někdo řekne „ano“, „ne“, „jo“ nebo jejich anglické ekvivalenty, a někdo ho uslyší, musí mu dát životový papírek. Každý hráč na konci získá body podle počtu svých papírků. Vcházíme do lesa. |
10:20 | Hra v lese: NÁLETY (více informací) Vybraný skaut se postaví na pařez, zavře oči a odpočítává od deseti k nule. Do této doby se musí všichni ostatní schovat. Skaut poté zakřičí „Nálet“, nesmí se pohybovat a musí jen z místa se pokusit najít co nejvíce lidí dokáže. Poté zakřičí „Konec náletu“ a hra se opakuje, možná bude hledat někdo jiný a bude jiná délka odpočtu (jsou případy, kdy se někdo byl schopen schovat za dvě vteřiny). |
10:30 | Hra v lese: OCHRÁNCE OBSIDIÁNOVÉHO ÚDOLÍ (více informací) Vytvoří se tři metry široký koridor a děti se rozdělí na dvě poloviny. Jedna z nich – strážci – si šátkem zavážou oči a rozestaví se na kraje koridoru, do ruky si vezmou papírové míčky. Druhá – útočníci – se pak pokusí proběhnout či proplazit koridorem na druhou stranu tak, aby je strážci nezaslechli, a tudíž po nich nehodili míček, čímž je vyřadí. Několikrát opakujeme s výměnou stran. |
11:00 | Hra: PŘEBĚHNUTÍ MOSTU (více informací) Podle příběhu je most do obsidiánového údolí zchátralý a nejen, že neunese více než jednoho člověka, ale ten musí navíc přes most přeběhnout dostatečně rychle. Každý musí přesprintovat přes most přes Lužnici. Měříme čas. |
11:10 | Aktivita: SBĚRATEL INFORMACÍ Z OKOLÍ (více informací) Jsme u informační cedule. Oddíl je rozdělen na dva týmy, stejně jako pro Slepého strážce, a každý tým má za úkol najít pět zajímavých informací, které Myšák – člen vedení – nevěděl. |
11:30 | Odteď nás vedou podle mapy starší skauti, nikoliv vedení |
12:00 | Starší skauti nás zavedli špatně; musíme se vrátit |
12:30 | Dorazili jsme ke starému lomu u Vlčího dolu; ještě zde zbývá sníh Hra: STAVITEL, DESTRUKTOR (příběhově TĚŽEBNÍ PRÁVA) (více informací) Kartonové kartičky s písmeny slov STAVITEL a DESTRUKTOR jsou rozházeny ve dvou různých barvách po ve vzdálenosti 15m (sněhem) od startovní čáry. Z každého týmu vždy vyběhne jeden člověk, sebere jedno písmeno a vrátí se s ním. Který tým úspěšně z donesených písmen složí obě slova, přesouvá se do druhé fáze, kde musí z těchto písmen vytvořit pět různých českých slov. Vyhrává tým, který to udělá jako první. |
13:00 | Hra: BOJ O OBSIDIÁNOVÝ DŮL (více informací) Každý si měl na výpravu přinést několik papírových míčku, ty mu teď budou sloužit jako munice. Každý tým dostane jednu vlajku, ty se zapíchnou do země zhruba 100 metrů od sebe. Úkolem každého týmu je přemístit soupeřovu vlajku k vlastní; kdo je vybit papírovým míčkem, musí se vrátit ke své vlajce a udělat 10 dřepů, než se bude moci vrátit do hry. |
13:30 | Skauti a vlčata vytvoří oheň na sněhu Opékání buřtů |
14:30 | Hra: ZTEČ STRÁNĚ (příběhově LÉČKA) (více informací) Jednoduchá pohybová hra se sbíráním papírků, ovšem ve strmém svahu, což zabraňuje běhu a vyžaduje spíše mrštnost. |
14:45 | Odchod pěšky zpět ke klubovně, cestou dobrovolné Dračí doupě (více informací) DRAČÍ DOUPĚ ve variantě, kterou hrajeme občas v oddíle, je pochodová hra na hrdiny. Hráči předstírají, že jsou bojovníci, mágové nebo lukostřelci ve fantasy světě a mluvením rozvíjejí společný příběh, který často sestává z boje proti nepřátelům a získávání lepšího (fiktivního) vybavení. Hraní Dračího doupěte znatelně zvyšuje rychlost chůze :). |
15:30 | Návrat ke klubovně; ukončení výpravy (více informací) Menší vlčata si převezmou rodiče nebo je odvedeme domů; vlčata z třetí třídy a starší ovšem typicky odcházejí domů sama, starší skauti vždy. |
Fotky převážně ze zahajovací schůzky 2013 (nejedná se o tuto ukázkovou schůzku):
Další popsané fotky z naší činnost naleznete na ostatních stránkách tohoto webu nebo ve fotogalerii.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.